Przekop wchodzi w głąb lądu

łs

|

Gość Elbląski 20/2020

publikacja 14.05.2020 00:00

Most, droga i pogłębienie rzeki – to następny etap najważniejszego projektu tego typu na naszych terenach.

Rozpoczynają się kolejne etapy budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Są to inwestycje w głębi lądu. Będą one już bezpośrednio odczuwalne dla mieszkańców terenów objętych programem. Chodzi o budowę mostu obrotowego w Nowakowie, nową drogę powiatową i przebudowanie toru wodnego na rzece Elbląg.

Te wszystkie projekty otrzymały wspólną nazwę: „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” i zostały wskazane przez Urząd Morski w Gdyni jako jeden łączny projekt. Oznacza to, że na rozpoczynający się przetarg nie można składać ofert częściowych. Wykonawcę tego zadania mamy poznać 22 czerwca. Nowy most obrotowy ma powstać w Nowakowie ok. 650 m na południe od istniejącego mostu pontonowego. Ma mieć długość ponad 104 m i być szeroki na ponad 17 m.

Wybudowana zostanie też droga powiatowa wzdłuż zachodniego brzegu rzeki z ciągiem pieszo-rowerowym, chodnikiem i poboczem gruntowym oraz drogi dojazdowe do mostu. Z kolei tor wodny na rzece zostanie przebudowany na odcinku ok. 10,4 km. Szerokość toru ma wynieść 60 m. Wszystko ma być gotowe 30 miesięcy od daty zawarcia umowy. Skrócenie czasu inwestycji jest jednym z elementów branych pod uwagę przy wyłanianiu najlepszej oferty. Obecnie trwa I etap inwestycji polegający na wybudowaniu kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.

Nowa droga wodna będzie miała ok. 23 km, w tym 10,4 km po rzece Elbląg. Głębokość kanału wyniesie 5 m. Docelowo nowa droga wodna ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 m oraz do 20 m szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 roku.